עברתי לטבעונות ואני מרגיש פחות טוב

המעבר לטבעונות: 7 קשיים ופתרונותיהם       

החלטת להיות טבעוני/ת. הוספת המון ירקות ופירות. הורדת בשר, חלב ביצים ודגים. אפילו הורדת מתוקים וג'אנקים וציפית להרגיש הרבה יותר טוב.

הממה.

כעבור שבוע- הבטן שלך נפוחה, אולי יש לך עצירות, כואב לך הראש ועוד...

מה קרה פה? (ולמה דווקא עכשיו אסור לך להישבר!)

7 תופעות במעבר לטבעונות שלא מדברים עליהן:

1. שינוי הרגלים:

הרגלים נטבעים בנו כמו ערוצי נחל וליצור ערוץ חדש זה לא פשוט וגם לוקח זמן.

מה עושים? מתכננים ארוחות מסודרות, לא מגיעים למצב רעב שיגרום לנו לחטוף גם את מה שלא התכוונו, מכינים בבית המון פירות וירקות, סיר מרק, מג'דרה (ניתן גם להקפיא במנות לשעת רעב) וטופו.

2. התמודדות עם הסביבה והבית:

כל שינוי שאנו עושים מעורר תגובות מהסביבה. חלקן תהיינה אוהדות עד מעריצות, חלקן מזלזלות או סתם לא נחמדות. גם כאן הכל זה פונקציה של זמן והתמדה. הסובבים יתרגלו וגם יניחו לכם כשיבינו שזהו: עכשיו אתם טבעוניים וממש לא חשוב לכם מה אחרים חושבים על כך.

3. עצירות/ שלשולים:

מערכת העיכול שלנו היא שמרנית ולא כל כך אוהבת שינויים.

פעמים רבות היא מגיבה בעצירות/שלשולים גם לשינויים תזונתיים שמטיבים עמה. אל דאגה, תוך שבועיים זה בדרך כלל מתאזן .

מה אפשר לעשות? בעצירות אפשר לקחת שזיף מיובש ולשתות המון מים, בשלשולים ניתן לאכול בננות ואורז ולהפחית לכמה ימים עגבניות.

4. גזים ונפיחות:

כניסה של ירקות חדשים וקטניות עלולים לגרום לנפיחות וגזים. מה אפשר לעשות?

להנביט קטניות או לפחות להשרות במים לפני הבישול להוסיף למי השרייה אצת קומבו ולהחליף את המים מספר פעמים. 

ואולי התחלתם במקביל לצרוך מסטיקים ללא סוכר או מוצרים אחרים עם תחליפי סוכר- יכול להיות שמיהרתם להאשים את הירקות התמימים והאשם דווקא בממתיקים המלאכותיים שידועים לשמצה ביצירת גזים במעי!

5. כאבי ראש וחולשה:

אם הפחתתם במספר כוסות הקפה או הורדתם משמעותית לחמים, פסטות ומתוקים יתכן שאתם חווים גמילה מסוכר או קופאין. זה לא כל כך נורא ולוקח 2-4 ימים – להיות חזקים וזה עובר.

6. קניות ובישולים:
בשביל להיות טבעוני בריא (להבדיל מטבעוני אוכל ג'אנק) צריך קצת להשקיע: לקנות יותר פירות וירקות, לשקוד קצת על תבשילים (מג'דרה כבר אמרנו?), ולהתחיל לקרוא תוויות על גבי המוצרים. נכון, בהתחלה זה קצת מלחיץ אבל לאחר תקופה קצרה תמצאו את המוצרים החדשים האהובים עליכם ואת התבשילים שאתם מכינים בעיניים עצומות (חביתת קמח חומוס ועדשים למשל).
 

7. ומה אם יחסר לי חלבון?

המון אנשים יביטו עליכם בדאגה ויאמרו לכם שיתכן שאתם לא צורכים מספיק חלבון מלא. אל דאגה! במשך שנים טפטפו לנו שאנו צריכים לצרוך המון חלבון אבל למעשה לאדם ממוצע יספיקו 0.8 גרם חלבון למשקל הגוף. אם ניקח לדוגמא אישה ששוקלת 65 ק"ג ועושה פעילות ספורטיבית לא עצימה - היא תצטרך לצרוך בצבירה על פני כל  היום (ולא בארוחה אחת מרוכזת כפי שחשבו פעם) רק 52 גרם חלבון. מאוד קל להגיע לכמויות אלו (קטניות, סויה, שקדים, אגוזים ואפילו לחם הם מקורות טבעוניים מצויינים לחלבון). למעשה, עודפי חלבון נמצאו כמאוד לא בריאים לגוף אז- כבר עשיתם משהו טוב לעצמכם!

ועצה אחרונה: התחילו בהדרגתיות, תנו לעצמכם זמן, ולפתע לא תאמינו איך פעם אכלתם אחרת.

בהצלחה!


על הכותבת:

נטע פלג-ג'ראד, טבעונית לייט, בעלת ניסיון של למעלה מעשור: מטפלת בעמק חפר בפרחי באך, סו-ג'וק, צמחי מרפא והומאופתיה מודרנית. מלווה ילדים ומבוגרים להרזיה בריאה. 

אתר:       www.nettagerad.co.il              טלפון: 054-3975288

שתף את הדף