ניקוי אביבי

כתב: יגאל קוטיןN.D., מטפל איורוודי, נטורופת והרבליסט קליני, מומחה בניקוי רעלים, מרצה בכיר במכללת רידמן


הטבע, הצמחים, בעלי החיים ואנו, בני האדם, ממתינים ומצפים לאביב שיגיע. זרעים נובטים, פרחים פורחים והשמש חוזרת לחמם את כדור הארץ. ישנה תחושה של התחדשות ושל חיים חדשים בכל המרחבים.

בעוד שהחורף היה הזמן המתאים לחסוך באנרגיה ולצמצם פעילות, האביב הוא זמן של התחדשות, של רעננות ושל התחזקות הגוף והנפש.

כעת, דמיינו שאתם פרח ועכשיו אתם מתחילים לצמוח אחרי חורף ארוך שבו הייתם מכונסים, שקטים, סופגים ומוזנים בשקט רב ומחכים לשמש שתזרח ותוכלו לפרוח החוצה. אולם כאשר הגיעו השמש והחום אתם לא גדלים, אפילו לא במעט. מתברר שהמים שאותם ספגתם דרך השורשים ספוגים בחומרים לא טהורים ומזיקים וכעת כל אותם רעלים אשר הצטברו מפריעים לפריחה.

ניקוי רעלים (דיטוקסיפקציה) משמעו המרצת מערכות הגוף לטיהור ולהפרשת רעלים החוצה מן הגוף. בדיוק כמו אותו פרח כך גם בני האדם סופגים רעלים רבים דרך המזון, המים, האוויר, חומרים שונים שאיתם הם באים במגע, קרינה ועוד. אפילו גופנו עצמו מייצר רעלים רבים כתוצאה מפעילות מטבולית (חילוף חומרים). כמו הפרח, רעלים אלו מפריעים לפעילות התקנית של גופנו ומשבשים את כל המערכות: מערכות העיכול והחיסון, המערכת ההורמונלית ומערכת הנשימה.

אחרי החורף שבו האנרגיה השלטת היא של צבירה והזנה, האביב מביא איתו פריחה ותנועה ואנו 'זורמים' עם איכויות אלו ומנצלים את תחילת האביב להיפטר מעודפי הרעלים אשר נצברו בחורף הקר ומשחררים אותם בדיוק כאשר הטבע מנער מעליו את גלימת החורף ומתכונן לפריחה מחודשת.

כדי שנוכל לפרוח כראוי, הן גופנית והן נפשית, באביב,הגוף מבקש ריענון וזהו זמן מושלם לתהליכי ניקוי רעלים.

כיצד נדע אם אנו צריכים ניקוי?

גופנו יודע להתמודד עם רעלים אלו אולם כאשר העומס הרעלי גובר על יכולתו של הגוף לנקותם ולסלקם, אנו סובלים מחולי ומאי נוחות. כל אדם חייב לקיים תהליך ניקוי טוב ומעמיק לפחות פעם בשנה, כפי שאנו מטפלים ברכב שלנו בטיפול תקופתי.

איך נדע שגופנו זקוק לניקוי?

כבדות וחוסר בהירות בראש, כאבי ראש, עייפות כרונית וחולשה, עצירות ובעיות עיכול, גזים, השמנה וקושי לרדת במשקל, בעיות מטבוליות כמו עודף סוכר בדם, עודף שומנים, דלקות כרוניות כמו דלקות מפרקים, בעיות עור, כאבים בגוף, מראה העור אינו חיוני, עיניים נפוחות, אלרגיות, בעיות וכאבים במחזור האישה– כל אלה הם איתות לצורך של הגוף בניקוי.

כל אחד יכול לבצע ניקוי רעלים בביתו ובחייו

מומלץ מאד לגשת למטפל מומחה, נטורופת, ולקבל ממנו הכוונה ברורה לניקוי רעלים, אך כל אחד יכול ליישם כמה עקרונות ולבצע ניקוי רעלים בביתו ובמהלך חייו.

כיצד מבצעים ניקוי?

בחרו זמן מתאים, זמן שבו אתם יותר פנויים, מצויים בשגרה הרגילה של חייכם, ללא אירועים מיוחדים או פרויקטים אשר עלולים לגזול מכם יותר זמן מן הרגיל. זמן טוב לניקוי יכול להיות שלושה ימים ועד שבועיים או שלושה. אך אפשר להתחיל גם מיום אחד בלבד.

הכינו רשימת ציוד כל הירקות, הפירות, אורז, קינואה, עדשים וכו'.

  1. הכינו את הסביבה הקרובה– שתפו את סביבתכם הקרובה, בני משפחה, חברים, עמיתים לעבודה בתהליך שאתם עוברים. תמיכתם ועזרתם או לכל הפחות התבוננות ללא הפרעה,יעזרו ביותר לתהליך הניקוי. סביבה תומכת היא ערובה להצלחה!
  2. הכינו את הבית– תהליך הניקוי הוא הזדמנות נהדרת לניקיונות אחרים. זה הזמן להשיל את המיותר גם מסביבת הבית,ארון שיש לסדר, ארונית מסמכים וכו'. מיינו והשליכו את המיותר. זה הזמן להיטהרות בכל הרמות וגם ברמה הפיסית של סביבתכם.
  3. ניקיון המטבח– גשו אל ארון הממתקים/נשנושים, נסו לנקות אותו מכל אלו או לכל הפחות להעביר אותם למקום אחר כדי שלא יהיו פיתוי עבורכם. זה הזמן  לנקות את המזווה מחומרים כימיים, מזונות משומרים עם חומרי טעם וריח, צבעי מאכל ושאר חומרים מזיקים.
  4. הרפו, נוחו, הקפידו על שינה– בזמן השינה הגוף מנקה רעלים, עיקר פעולת הניקוי של הכבד מתקיימת בלילה. זמן ניקוי הוא זמן אינטנסיבי לגוף שבו הוא עובר תהליכים עוצמתיים. אפשרו לגוף את המנוחה כדי לצבור כוחות ואל תתישו את גופכם.
  5. פעילות גופנית– פעילות גופנית ותנועה יום-יומית הן הכרח בזמן הניקוי. נסו לשלב לפחות כ-20 דקות תנועה ביום. פעילות גופנית מעוררת את זרימת הלימפה והדם, מעלה את חילוף החומרים ומשפרת את ניקוז הרעלים.
  6. עריכת יומן ומחשבה חיובית - המפתח להצלחה בידך! האם להתקדם וליהנות מבריאות במיטבה או לחזור על שגיאות העבר. טלו אחריות על חייכם, הביטו על האתגר כעל הזדמנות לקידום. למדו לאהוב! למדו לקבל את הדברים כפי שהם! גלו פתיחות וחמלה! הכינו מחברת שבה תכתבו את החוויות מתהליך הניקוי. נסו לרשום בה כל לילה וכל בוקר, כל מה שעולה בראשכם, לא יותר מכמה דקות ספורות.
  7. ערכו את זמן הניקוי לעצמכם מראש-ודאו שאין לכם עיסוקים יוצאי דופן, צמצמו את המטלות שלכם להכרחיות בלבד בזמן זה. קחו את זמן הניקוי כזמן מיוחד שבו אתם מקדישים את מרב המאמץ ותשומת הלב לניקוי.
  8. תבלו יותר בטבע - לטבע יכולת קסומה להפוך את גופנו לטהור יותר. מקומות טבעיים, יער, חוף ים, אחו ירוק הם מקומות אשר טעונים ביוניים שליליים. מטען חשמלי זה כשהוא בא במגע עם גופנו משפיע עלינו בצורה טובה ומבריאה ביותר.
  9. למדו והשכילו, היו קשובים לגופכם– בזמן הניקוי הגוף עובר תהליך עמוק. הגוף ידבר אליכם, יאמר לכם מה נכון לו ומה אינו מתאים. קחו את הזמן להקשיב לתגובות הגוף. למדו מה  מתאים לכם אישית.

מהי התזונה המתאימה לניקוי?

מזונות רבים מתאימים לזמן הניקוי:

ישנם כמה עקרונות שחשוב ליישמם בתזונה בזמן ניקוי:

  • תזונה מגוונת, טעימה- אמת כי בתזונת ניקוי אנו נמנעים ממזונות מוכרים וטעימים ואפילו ממזונות בריאים וניזונים מתזונה שונה ומוגבלת. מצב זה דורש מאמץ מה, אחריות ומשמעת מצד המתנקה. אך  עובדה זו אינה גורמת, בשום אופן, לסבל. אנשים אשר סובלים במהלך הניקוי, נפשם וכל ההוויה האנרגטית שלהם מכווצות מסבל וממאמץ רב מדי. במצב כזה לא יכול להתקיים ניקוי יעיל. ניקוי יעיל מתקיים רק במצב הרפיה. חשוב ביותר להתאים את התזונה ליכולתו של האדם.
  • צמצום כמויות בכל תפריט ניקוי יש לשים לב כי אף שאנו ניזונים ממזון טבעי ובריא, אין זה אומר כי עלינו לאוכלו יותר מן הנדרש לנו. האיורוודה ואף הרמב"ם גורסים כי מזון טוב אשר נאכל יתר על המידה כמוהו כרעל. יש לאכול בצורה מדויקת ולשאוף לצמצם את הכמות. אך יש להקפיד לא לצמצם יתר על המידה, כיוון שגופנו דורש מרכיבים תזונתיים חיוניים גם בזמן ניקוי.
  • איכות מנקה של מזונות- בתהליך הניקוי אנו מסירים מן התפריט מזונות רבים. ותרו על כל המזונות אשר מכילים תוספות כימיות, צבעי מאכל, חומרי טעם וריח,מזונות חומציים ומזונות מן החי (בשר, ביצים, דגים, חלב).
  • תזונה שיוצרת בסיסיות ומורידה את חומציות הגוף- תזונה בסיסית היא תזונה המבוססת על מעט מאוד סוכר ורק סוכר בריא וטבעי, ירקות, פירות, מעט דגנים וקטניות, שקדים ואגוזים, נבטים ואצות.
  • שפע של פירות וירקות – המפתח הוא כמה שיותר ירקות ואליהם מתווספים פירות (רק אם מצבכם מאפשר צריכת פירות בגלל תכולת הסוכר שבהם). בירקות נמצאים כל המרכיבים החיוניים לניקוי הגוף, החל מוויטמינים וממינרלים, כלורופיל, נוגדי חמצון ופיטוכימקלים אחרים. כמות הסיבים וכמות הנוזלים שבהם מציבות אותם כמזון המרכזי בזמן ניקוי.
  • תזונה עשירה בסיבים – כל תזונה המבוססת על שפע של ירקות ופירות תהיה עשירה בסיבים. הסיבים הם המנקה של מערכת העיכול.
  • עלים ירוקים וצבע ירוק – הכלורופיל אשר יוצר את הצבע הירוק בעלים ובירקות הירוקים הוא מרכיב חיוני בתזונת ניקוי. הכלורופיל פועל באופן חיוני בשיפור מרקם העור ועוד. ככל שנרבה בצריכת כלורופיל דרך ירקות וירקות עליים - כך יטיב הניקוי.
  • צריכה מרובה של נוזלים – בתהליך הניקוי חשוב שיהיו יותר נוזלים מאשר מזון מוצק. ככל שנגיר לתוכנו יותר נוזלים - כך המערכת תתייעל בניקוי הרעלים.
  • הימנעות ממזונות אלרגניים – מזונות רבים ידועים כאלרגניים: חלב, חיטה, ביצים, תירס, גלוטן, תות שדה, שומשום, סויה, תפוזים, יין אדום ופירות יבשים לא אורגנים, בוטנים ועוד.חומרים אלרגניים אלו מעוררים את מערכת החיסון יתר על המידה ונחשבים כרעלים בפני עצמם.
  • הימנעות ממזון כבד- רצוי להימנע ממזונות אשר מכבידים על פעולת הניקוי ומעמיסים על מערכת העיכול. כאשר מערכת העיכול עמוסה ומתקשה בעיכול, ישנם פחות משאבים לניקוי הגוף והתאים. אנו מעוניינים לאפשר לגוף לפעול ביתר מרץ לניקוי התאים על כן נפעל לעיכול יעיל וקליל ולא נכביד עליו.
  • מיצים ושייקים ירוקים– מיץ ירקות יחד עם פירות מעטים הוא המזון הטוב ביותר לניקוי רעלים. המיץ הוא תמצית כל הטוב שבירק.
  • תזונה מותאמת לעונה / לשעות ביום – הרפואה הטבעית גורסת כי יש להתאים את התזונה לשעות היום ואף לעונה.
  • צרכו צמחי מרפא להמרצה של תהליכי ניקוי.על פי מחקרים שנעשו בנושא עולה כי צמחי מרפא מסוימים יכולים להמריץ בעדינות את מערכות הגוף, בפרט בתהליכי ניקוי. לשם ניקוי יעיל ובטוח נכון יהיה לצרוך צמחי מרפא איכותיים ונקיים, בצורה של תמצית הצמח (בנוזל או בכמוסה) ולתת תשומת לב לכל אחת מן המערכות הללו. צמחי מרפא כאלה הם ארטישוק (Cynara), גדילן מצוי (Silybummarianum), מיצוי איכותי של צמח הלענה  (Artemisia), מיצוי של הצמח הלפה הגדולה (Arctiumlappa) והצמח ציפורני חתול (calendula off.).
  • תה צמחים – הקפדה על צריכה מרובה של נוזלים בזמן ניקוי היא חובה.הנוזלים שוטפים את המערכות ומסלקים החוצה מגופנו רעלים דרך מערכות השתן והכליות. הדרך הנעימה ביותר לצרוך נוזלים היא בצורה של תה חם, נעים וטעים. היתרונות בשתיית תה בזמן ניקוי רבים, החל מטמפרטורת הנוזל. המשקה החם מאפשר הרפיה, זרימה והמרצת חילוף חומרים. מרכיבי התה בזמן ניקוי מיועדים להגברת סירקולציה לימפתית והמרצה עדינה של מערכת השתן ובכך סילוק רעלים יעיל. צמחים כמו סרפד  Urtica)), עלי שן ארי (Taraxacum) off , פקעות ורדים (Rosa), זוטא לבנה (Micromeria), שערות תירס  ZeaMayys))  ותה ירוק (Camellia sinensis) יכולים להוות תערובת תה יעילה לתהליכי ניקוי. יש לצרוך לא פחות משלוש כוסות ליום הפחות ואפשר גם יותר.
  • הזיעו את הרעלים בסאונה – סאונת אדים וסאונה יבשה הן דרכים עתיקות ומצוינות להזיע את הרעלים דרך העור ולהמריץ את המערכת הלימפתית. מחקרים מראים כי שימוש בסאונה ממריץ את פעולת הכבד לפירוק ולהפרשה של רעלים ומזרז פירוק של תאי שומן (שם נאגרים רוב הרעלים בגופנו).

כיום הרפואה הטבעית הנטורופתית וכן מחקרים מדעיים יודעים כי הגורמים המרכזיים להתפתחות מחלות כרוניות הם רעלים שונים וחולשה במערכות הפינוי והטיהור של הגוף. תהליכי ניקוי רעלים הם תהליכים פשוטים אשר כל אחד מאיתנו רצוי שיעבור לפחות פעם בשנה כדי לשמור על בריאות תקינה.

שתף את הדף