מרחיקים את המעקצצים

גם לילות הקיץ שלכם מלווים בזמזומים בלתי פוסקים ובסופם עקיצות מגרדות?      


גם בקופסת הסוכר שלכם מתארחות נמלים? לכתוב פתק 'נמלים, בבקשה תלכו' בדרך כלל אינו עובד. מניסיון. 


אבל מה כן?

עליית הטמפרטורה גורמת לכולנו - כולל החרקים, הנמלים וצי המעופפים- לצאת מהפתחים, ולא כל הצדדים חשים בנוח עם כך. למרות שעולם החרקים הוא בעל חשיבות אקולוגית עצומה, רובנו מעדיפים להרחיקם מביתנו ומתייחסים אליהם כאל מטרד.

איך מרחיקים?

אנחנו נחבור לשיטה הידידותית, הן לסביבה והן לדרי הבית - אנחנו וחיות המחמד שלנו. כיום מצויים חומרים טבעיים המכילים חומרים פעילים ואפקטיביים המרחיקים נמלים ויתושים ועם זאת אינם מסכנים את האדם ושומרים על הסביבה.

מתקפת יתושים

הדבר החשוב ביותר הוא הטיפול במים. יש להקפיד על ייבוש מקווי מים בעיקר בחצר וסביב הבית. אמצעים מוכרים ובהם התקנת רשתות בחלונות הבית, מאווררי תקרה או כילות בחדרים ימנעו כניסה של מעופפים פנימה.

נמצא כי יתושים נמשכים לצבעים כהים כמו כחול ושחור, לכן העדיפו בקיץ הזה ללבוש לבן...

יתושים נמשכים לריחות מסויימים, ואם לדייק לכמות הפחמן הדו חמצני הנפלטת מגופנו ואף לריחות הזיעה שלנו.

מצד שני, ריחות מסוימים יכולים לשמש כדוחי יתושים נהדרים.

מחקר שנערך על פירות הדר מצא כי שמן אֶתרי מקליפות תפוז יעיל במיוחד בהרחקת יתושים וחרקים.

השמן האתרי ציטרונלה שריחו הלימוני חזק ונעים, או לבנדר, גרניום ועץ התה יכולים גם הם להרחיק יתושים. את השמנים אפשר לשים במבער או לטפטף ישירות על מצעי המיטה או על הבגדים.

ניתן לשתול צמחים בעלי ריח חזק כמו גרניום, בזיליקום, נענע ומליסה ולהניח את השתילים על אדני החלונות או בכניסת הבית.

ריח חזק נוסף שעושה עבודה טובה הוא החומץ. אפשר לנגב את אדן החלון בסמרטוט עם חומץ או להוסיף מעט חומץ לנוזל שטיפת הרצפות.

שיירה של נמלים

קודם כל נסו ליישם פעולת מנע והשתדלו שכל המזון יהיה מאופסן בקופסאות אטומות או במקרר / במקפיא.

אל תשאירו פירורי אוכל על השיש או על השולחן ודאגו לסגור את שקית הזבל ולפנות אותה בתדירות גבוהה מהבית.

ריחות של ציפורן, של קינמון ופלפל שחור נמצאו כמרחיקי נמלים. אפשר לפזרם בפתחים או על שבילי הנמלים. גם טלק יכול 'לחסום' את מסלולן של הנמלים ואפשר לפזר אותו בפתחי הקינים.

פרפרי תעתוע

כולנו חווינו את החוויה: פותחים את המזווה והנה מתפרפר לו מעופף קטן ומסמן כי הארון נגוע והגיעה השעה לעשות טיפול. עש המזון הוא פרפר הבוקע מביצים קטנטנות אשר הוטלו במזון או על גבי שקית האריזה. קשה מאוד להבחין בביצים והאפשרות היחידה היא לבדוק היטב את השקית ולחפש אחר חורים זעירים או קורים דקיקים המעידים על מזון נגוע ועל 'אורחים לא רצויים' במוצר.

כדי למנוע התפתחות של פרפרים ניתן לשמור בקירור מוצרי מזון מועדים כמו דגנים,קטניות וקמחים, או להעביר אותם לצנצנות אטומות. רצוי, במיוחד בתקופת הקיץ, לקנותם בכמויות קטנות.

אם כבר גיליתם מעופפים אצלכם בין המדפים יש צורך לערוך ניקוי יסודי. הוציאו הכול מהארון, בדקו כל אריזה וצנצנת, וכל מה שנגוע - לפח. את המדפים יש לנקות היטב ומומלץ עם מים בתוספת כמה טיפות של שמן לבנדר או רוזמרין. אם יש מגירות בארון כדאי לעבור גם על המסילות.

לאחר שהכול חזר לקדמותו רצוי לשים בצנצנות המזון כמה עלי דפנה יבשים או להשאיר בארון צמר גפן ועליו כמה טיפות של שמן לבנדר/ רוזמרין. הקפידו לטפטף כל כמה ימים.

הכינו שקית ריחנית: שימו לבנדר ו'מסמרי' ציפורן מיובשים בתוך שקיק מחורר או בתוך גרב ניילון והניחו במזווה.

אויבים טבעיים

גם בטבע לחרקים יש אויבים טבעיים, חלקם הם חרקים אחרים, וחלקם בעלי חיים. אמנם אין בכל בית דב נמלים או חדף אבל שממיות וגמלי שלמה בהחלט כדאי "לשמור " לצידנו במערכה.

צמחים טורפים- לצד הצמחים המוכרים אפשר לאמץ צמחים טורפים כדוגמת חמאית, כדנית, דיוניאה, דרלינגטוניה, טללית, נאדיד המים ועוד..

חומרים ידידותיים למשתמש

קיימים תכשירים טבעיים 'מוכנים מראש' ובהם נרות ציטרונלה, לפידים מבושמים לגינה ותרסיסים המבוססים על תמצית קליפות תפוזים שמטרתם להרחיק מזיקים. רובם מבוססים על שמנים אתריים בעלי ריחות הדוחים נמלים, יתושים וחרקים אחרים.לטבע יש שפע של דרכים להתמודדות עם חרקים. אנחנו רק צריכים להכיר אותם ולהשתמש בהם. השימוש בהם פחות מזיק לנו ולסביבה.

שתף את הדף