מהו גלוטן?

נמנעים מגלוטן? רוצים לדעת על הגלוטן יותר?       

גלוטן הוא חלבון שנמצא בחלק מן הדגנים: חיטה, שיפון, כוסמין ושעורה.  כיוון שהוא אינו מסיס במים הוא משמש כדבק ליצירת קמח.

מי נדרש להמנע מגלוטן ומדוע?

תזונה נטולת גלוטן היא כורח המציאות לחולי צליאק מאובחנים, שמערכת החיסון שלהם מזהה את הגליאדין (המרכיב הפעיל בגלוטן ( כגורם זר ותוקפת אותו. מצב זה עשוי לגרום לבעיות ספיגת המזון והפרעות עיכול , פגיעה במעי הדק או ברירית המעיים, עיכוב גדילה, צפיפות עצם נמוכה, אנמיה, בעיות פוריות ואף להתפתחותו של סרטן המעיים.

לצד חולי הצליאק המאובחנים, אנו רואים עליה משמעותית בעשור האחרון במספר האנשים הנמנעים מגלוטן מסיבות שונות: בעיות במערכת העיכול (עצירות, שלשול, גזים, אי נוחות, נפיחות וכבדות) אלרגיות (עור ודרכי הנשימה,  חוסר אנרגיה ועייפות כרונית, איזון משקל, מצבי פיברומיאלגיה ומחלות אוטואימוניות (השימוטו, זאבת, קרוהן, פסוראיזיס).

בשנת 2011 טבע פנל בינלאומי של מומחי צליאק באוסלו מושג חדש: רגישות לגלוטן שאינה צליאק.  יש הסוברים כי תיעוש החיטה ושינויים בהרכבה, יחד עם הימצאותו של הגלוטן במזונות רבים כל כך הם אלו שהולידו עלייה משמעותית בדיווחים על רגישות או אי סבילות לחלבון.

על אף שהדעות חלוקות בנושא ההשפעה של תזונה נטולת גלוטן בטיפול במצבים שאינם צליאק, תזונה כזו נמצאה הרבה פעמים יעילה בפועל בשיפור מצב מערכת העיכול, איזון משקל, העלאת רמת האנרגיה, שיפור במצב העור ותפקוד מערכות הגוף. מטופלים רבים מדווחים על הפחתה בבולמוסי האכילה, אי נוחות בטנית ובעיות עיכול, תסמונת המעי הרגיז, מיגרנות, אלרגיות, הפרעות קשב וריכוז ושיפור בתסמיני מחלות קיימות. 

היכן הוא קיים?

גלוטן קיים בלחם ומוצריו (גם משיפון או כוסמין) מאפים, עוגות ועוגיות, קוסקוס, בורגול פסטה ושקדי מרק.

גלוטן עשוי להמצא גם בדגני בוקר, חטיפי אנרגיה, משקאות חלב עמיד, בירה וחטיפים.

והיכן הוא מסתתר?

תעשיית המזון עושה שימוש רחב בגלוטן לצורך עיבוי ועל כן גלוטן מסתתר בתבלינים, פיצוחים מומלחים, אבקות מרק, רטבים) כגון סויה), מרקים, סלטים ותבשילים מוכנים, שניצלים מן הצומח, בשר ותחליפי בשר קפואים ומשומרים ואף בתרופות.

כאשר נרצה לוודא האם עשויה להיות נוכחות של גלוטן ברשימת הרכיבים נוכל להיעזר במפתח המילים הבא: לתת, עמילן מעובד, עמילן מאכל, עמילן צמחי, חלבון צמחי, חומרים מייצבים, קוואקר, מיצוי דגנים וקרמל, שאור, הידרוליזט חלבון צמחי, אמולסיפיירים.

מומלץ ללמוד על רשימת הרכיבים ולהכיר את רשימת המוצרים הכוללים גלוטן ולוודא העדר נוכחותו לפני הצריכה. 


גלי רולוף הנדל היא יועצת תזונה בוגרת IIN, New York  ובעליו של תזונה יצירתית.

בעלת ידע רחב במגוון של תיאוריות תזונתיות. מטפלת פרטנית, מרצה בחברות ארגונים ומוסדות אקדמיים (צה"ל, משרד הבטחון, wix, המכללה למנהל, רדיו 102fm  רדיו מהות החיים) מנחה סדנאות קבוצתיות, מנהלת את הבלוג והניוזלטר של תזונה יצירתית ועוסקת בכתיבת כתבות ומאמרים (דה מרקר,  פורטל Eatwell). עברה לתזונה נטולת ודגנים לפני שנים, בעקבות גילוי של מחלה אוטואימונית בבלוטת התריס, מתמחה בתזונה נטולת גלוטן התורמת משמעותית לבריאות ואיכות חיים.

עוד על גלי באתר ובפייסבוק

©כל הזכויות שמורות לגלי רולוף הנדל - תזונה יצירתית

שתף את הדף