מדוע טייסים לא לועסים מסטיק?

רובנו אוהבים שנשאר לנו טעם מתוק בפה. אבל אחרי שהבנו את נזקי הסוכר הלבן, מה בעצם עושים עבורנו תחליפיו?           

במחצית המאה שעברה נכנסו לחיינו הממתיקים המלאכותיים, המאפשרים, לכאורה צריכה של מתוק ללא חשש מעששת וקלוריות, השאלה היא מה קיבלנו בתמורה לדלות הקלוריות, ובשביל זה צריך לבדוק לעומק..

הראשון בחבורת הממתיקים הוא הסכרין (סוכרזית) שאינו מתפרק בגוף ומופרש כפי שהוא בשתן, ולכן נחשב לבטוח על ידי ה-FDA. הוא מתוק פי 300 מסוכר, אין לו ערך קלורי, אך עלול לגרום להפרעות במערכת העיכול ולתגובה אלרגית באנשים הרגישים לתרופות סולפה. חסר מידע לגבי סיכונים לנשים בהריון וילדים, ולכן לא מומלץ שהם ישתמשו בו.

השני והבולט שבהם הוא האספרטיים, שהחל את דרכו כממתיק שולחני, והיום נמצא באלפי מוצרי "דיאט", החל מיוגורטים, משקאות קלים, מוצרי מאפה, גומי לעיסה, קינוחים, ריבות, פירות מעובדים ועוד. הוא מתוק פי 200 מסוכר, ומכיל תרכובת כימית חזקה ובה מתנול, כוהל המשתמשים בו להמסת צבעים ולכלוך.

בניגוד לממתיקים מלאכותיים אחרים, אספרטיים יכול להיספג בגוף, והוא נחשב לרכיב שבעקבותיו נרשמו ב-FDA כ-75% מסך התלונות על תופעות לוואי שליליות מתוספי מזון.

במחקרים נמצא כי אנשים שהשתמשו במוצרים שיש בהם אספרטיים באופן קבוע, סבלו מתופעות לוואי שכללו: כאבי ראש, סחרחורות וחוסר איזון, שינויי מצב רוח, הקאות ובחילות, כאבי בטן והתכווצות שרירים, בעיות ראיה, שלשולים, זעזועים, איבוד זיכרון, חולשה, פריחה בעור, בעיות שינה ודיכאון ואלה אף עלולים להחמיר למחלות כרוניות..  אז מה הפלא שפורסמו אזהרות לטייסים אמריקאים לגבי הסכנות ותופעות הלוואי בצריכת אספרטיים.

ממתיק נוסף שנהוג לשלב עם אספרטיים הוא אססולפאם K, מתוק פי 200 מסוכר, מגביר מתיקות ומקטין את טעם הלוואי המר של האספרטיים, ולכן לרוב מצורף אליו. הוא אינו מתפרק בגוף והוא עמיד לחום, לכן גם משמש במוצרי מאפה. מכיל מתילן כלוריד, שנחשד כגורם בעיות, בחשיפה ארוכת טווח ובכמויות גבוהות.

סוכרלוז – מתוק פי 600 מהסוכר,מיוחסות לו תופעות לוואי במערכת העיכול. בעל ערך קלורי זניח, הוא יחסית חדש ולא בוצעו בו מחקרים ארוכי טווח לוודא את רמת בטיחותו על אף שהוא מכיל כלור.

סוכרים אלכוהוליים – בעוד שלממתיקים המלאכותיים אין ערך תזונתי, לסוכרים האלכוהוליים יש ערך תזונתי מופחת. ואלה כוללים סורביטול, מנטיטול, מלטיטול, איזומלט ועוד. הם נספגים בגוף, באופן חלקי. ובצריכה עודפת הם עלולים לגרום לגזים ושלשול.

לנשים בהריון, ונשים מניקות, משרד הבריאות אף ממליץ, באופן ברור, להמעיט את השימוש בממתיקים מלאכותיים.


מסטיק צ'יקזה אורגני ( CHICZA ) 

עמוק מתוך יערות הגשם של בני המאיה, מגיע אלינו המסטיק האורגני הראשון בעולם, צ'יקזה !

להבדיל ממסטיקים סינטטיים רגילים שרובם מורכבים מתערובת של תוצרי נפט, פלסטיק, דבקים תעשייתיים, ממתיקים מלאכותיים, חומרים משמרים, צבעי מאכל, ג'לטין, כימיקלים בטעמים ועוד… המסטיק האורגני עשוי משרף עצי יער, ממתיקים אורגניים ושמנים אתריים אורגניים בלבד שטעמם וריחם אמיתי ונעים. צ'יקזה נקי מתוספים וחומרים מלאכותיים.

ירוק ואקולוגי :  מאחר והמסטיק האורגני עשוי משרף עצים, הוא מתכלה !  לכן בסיום הלעיסה ניתן להשליכו בחזרה לאדמה (ואם במקרה יצא לכם לדרוך עליו, שימי לב שהוא לא נדבק לסוליות הנעל). בנוסף, הקואופרטיב נוטע עשרות מיליוני עצים בשנה, דבר שתורם לתוספת עצומה של חמצן בכדור הארץ ותורם לאיזון התחממותו. צ'יקזה  מאושר גרינפיס. 

מוסרי יותר : שמירת יערות הגשם מפני כריתה ושיקום יערות הגשם תורם באופן ישיר לטובת כדור הארץ כולו. הקואופרטיב היצרני הינו מקומי ומועסק בתנאים טובים יותר פי 6 מסחר הוגן וצ'יקזה לא נוסה על בעלי חיים.

רכיבים :  אבקת מיץ קנה אורגנית, בסיס גומי אורגני (שרף עצי יער), גלוקוזה אורגנית המופקת מתירס אורגני ולא מהונדס, סירופ אגבה אורגני

*כשר פרווה בהשגחת ועד הכשרות מגן דוד מקסיקו ובאישור הרבנות הראשית לישראל

 כל סוגי המסטיק

 ******

הכותב: אמיר לוי, פיור לייף - יבואנית מסטיק אורגני צ'יקזה

שתף את הדף