לכל שאלה תשובה

אלמוג גולד, נטורופתית, מטפלת ומנחת סדנאות תזונה - הפעם 
גיל המעבר

תקופת גיל המעבר מנפאוז היא תקופה מיוחדת בחייה של האישה. רק בשנים האחרונות החלו להתייחס לתקופה הזאת ולצרכיה הרגשיים והפיזיולוגיים המשתנים. עלייה במשקל, ובעיקר הצטברות של שומן באזור הבטן והמותניים, היא אחד הסימנים שלה, כמו גם בעיות שינה, שינויים במצב הרוח, גלי חום, יובש נרתיקי וסיכון מוגבר, המשתווה לזה של גברים, לחלות במחלות לב, שבץ וסכרת.

לא אחת מגיעות אלי נשים לקליניקה ואומרות: " אף פעם לא התעסקתי בדיאטות ופתאום עליתי במשקל, בעיקר באזור המותניים, או "תמיד כשעליתי במשקל, שיניתי קצת תזונה, הורדתי קצת נשנושים והמשקל התאזן. בזמן האחרון זה כבר לא עובד ואני רק במגמת עלייה פלוס נפיחות בבטן".

לפני שניכנס למרה שחורה, ברצוני להציג דווקא זווית אופטימית של השלב הזה בחיינו כנשים. זהו גיל שבו הילדים הקטנים גדלו, אצל רבות הקריירה מבוססת, ואנו כבר מכירות טוב יותר את עצמנו ואת הצרכים שלנו. זוהי תקופה שמאפשרת בהחלט לשגשג, לממש, להרגיש ולהיראות במיטבנו.

זוהי הזדמנות פז לדאוג לעצמנו ממקור פנימי: להזנה, לאיזון ולבריאות שלנו. מכיוון שתוחלת החיים התארכה ואישה ממוצעת חיה כיום שליש מחייה במעגל המנפאוז (והפוסט-מנפאוז) התקופה שאחרי - ההשקעה משתלמת.

מתי זה מתחיל ואיך מזהים?

מצב מנפאוז מוגדר לאחר שנה של הפסקת קבלת הווסת. הגיל הממוצע למנפאוז בארץ הוא 49-48.

כבר מגיל 40 מתרחשים לפעמים שינויים הורמונליים. כשנתיים לפני ההפסקה הסופית של הווסת ישנה ירידה בהורמוני הפרוגסטרון והאסטרוגן. תופעות של חסר איזון גופני, שהיו קיימות באופן מינורי, יתעצמו ויחריפו בגיל המעבר, לכן הזמן לטפל בעצמנו מתחיל כבר כמה שנים לפני, עוד כשיש וסת סדירה.

מה עושים ואיך מטפלים?

אכילת אוכל אמיתי שאינו מכיל חומרי שימור, ייצוב, טעם, צבע וריח היא הבסיס לאיזון גופני והורמונלי. מומלץ לקרוא רשימות רכיבים גם במוצרים הנחשבים בריאים ולוודא שהמרכיבים מזוהים

נוסף על כך חשוב לצרוך מספיק חלבון כדי למנוע איבוד מסת עצם-שריר שנגרמת בשל ירידת רמות האסטרוגן.

שפע של ירקות ופירות במקום סוכרים וחטיפים יעשירו בהגנה ובתהליכי אנטי-אייג'ינג שישפיעו גם על המראה וגם על התחושה.

תזונה פיטואסטרוגנית – טופו ושאר קטניות כחומוס, עדשים, שעועית וגם זרעי פשתן טחונים (במקום) יעזרו לאזן את המערך ההורמונלי.

חשוב לשים דגש על שינה איכותיות של לפחות 8-7 שעות ללא אורות מהבהבים ומסכים.

לא לוותר על איזון רמות סטרס בעזרת מדיטציה או טיפולי גוף-נפש ותנועה מספקת של הגוף.

והנה מספר תשובות לשאלות שנשאלתי: 

שאלה: 

אני בת 53, נשואה ואם לבן. תמיד הייתי מאוד רזה (167 גובה, 41 ק"ג) למרות כל המאמצים להשמין. עם כניסתי לגיל המעבר המשקל שלי ירד עד 35 ק"ג. התפריט שלי עתיר קלוריות: אבוקדו, טחינה גולמית, חומוס בהכנה ביתית, ממרחי אגוזים, ביצים, שמן זית, חמאה וכד'. עד כה כל הבדיקות הרפואיות יצאו תקינות. מה, לדעתך, הסיבה לירידה הדרסטית במשקלי בגיל המעבר? תודה,

דנה

תשובה: 

דנה, שלום

בגיל המעבר תופעות מהעבר יכולות להתעצם, כמו במקרה שלך. חשוב לבדוק את כל המדדים ואת מכלול התזונה שלך (למשל, האם היא מכילה גם מספיק חלבון? האם הספיגה והעיכול טובים וסופגים את מה שאת אוכלת?) מומלץ לעשות בדיקת צפיפות עצם כי ייתכן שמתרחש תהליך של איבוד עצם הגורם לירידה במסה.

כמו כן, לעיתים פגיעה במצב הרוח יוצרת גם שינוי בתיאבון והוא משפיע על צריכה כמותית של המזון, לכן כדאי לתעד לא רק את סוג המזון אלא גם את כמותו.

ממליצה לך לפנות לטיפול פרטני לאבחון ספציפי של הבעיה.

שאלה: 

שלום, אלמוג

מזה חצי שנה הווסת שלי לא סדירה, והיא מגיעה אחת לכמה שבועות עד אחת לחודשיים. התחלתי להרגיש גם שינויים במצב הרוח ומעט גלי חום שמגיעים לפנות ערב. אני משתדלת להקפיד על תזונה בריאה: לחם כוסמין, שייקים וסלטים. מה אני יכולה לעשות כדי לצלוח את גיל המעבר בצורה חלקה?

רביטל

תשובה: 

רביטל, שלום

ייתכן שאת נמצאת במצב הנקרא פרה-מנפאוז, שהוא התקופה המקדימה למנפאוז עצמה.

כמה דברים עשויים לסייע בתקופה זו:

נטילת צמח וייטקס (שיח אברהם) יכולה לעזור בשלב הזה להאריך את תקופת הווסת ואף להסדירה (חשוב להתייעץ פרטנית לפני כל נטילת צמח/תוסף).

גלי חום לקראת הערב יכולים להעיד על מה שנקרא ברפואה הסינית 'חוסר יין': חוסר של הזנה או חוסר דם. הייתי ממליצה על בדיקות דם לבדיקת מדדי המוגלובין, ברזל, פריטין וויטמין b12.

במקביל לתזונה הקרה שתיארת, אני ממליצה לך לאכול גם אוכל חם יותר כתבשילים, מרקים ודייסות ולבדוק אם יש מספיק חלבון ושומן בתזונה שלך.

לגבי הרצון לעבור את התקופה 'בצורה חלקה': הרצון מובן, אך כשישנה הבנה שזאת תקופה של הסתגלות, של שינויים ואולי אתגרים, ושזהו מעבר לשלב מרתק ובוגר יותר בחיינו - קל יותר לעבור אותה בקבלה ובהבנה. 

אלמוג גולד – נטורופתית, מטפלת ומנחת סדנאות תזונה, מומחית לאסטרטגיות אכילה, מרצה ויועצת תזונה לחברות במשק 
054-8158858, www.almog-gold.com

שתף את הדף