הקמבוצ'ה החיה הראשונה בישראל

אם עדיין לא שמעתם על הקמבוצ'ה, זה הזמן לצלול לתוך נפלאות המשקה הפטרייתי המיוחד הזה,

ואם אתם כבר מחובבי הז'אנר, ודאי תשמחו לשמוע על הגעתה של הקמבוצ'ה החיה הראשונה לישראל

סיפורה של הקמבוצ'ה בישראל מתחיל בבני זוג צעירים שבמהלך טיולם במרכז אמריקה התאהבו בקמבוצ'ה, ועם שובם לישראל הרגישו בחסרונה על המדפים. עם הרבה נאיביות, עקשנות, ורוח יזמית ישראלית הם מתחילים את המסע לעבר ייצור הקמבוצ'ה החיה המסחרית הראשונה בישראל: LIVING - LIQUIDS. תחילה בבישול ביתי, בהמשך בפיתוח מתכונים ושיפורם במבחני טעימה בשווקי איכרים, אצל חברים, במשפחה ואצל לקוחות פרטיים שחיפשו נואשות אחר המשקה הבריא והמיוחד הזה.

כבר בשלב מוקדם במסעם הם נתקלים בתקרת הזכוכית - הבירוקרטיה בארץ והגבלת הייצור במפעל, על כל המשמתע מכך. הם נדרשים לעבור תהליך ארוך של חשיפת המוצר לרשויות וקבלת אישורים. הם מבקרים במבשלות קמבוצ'ה בעולם ולבסוף מוצאים את הפתרון הנכון בליטא, שם מתחילים לייצר משקה קמבוצ'ה חיה ולא מפוסטרת ולייבאה בפעם הראשונה לישראל.

מה זה בכלל קמבוצ'ה ולמה כדאי לשתות אותה?

הקמבוצ'ה החיה היא משקה עתיק ומרתק. היא זכתה לאורך השנים לשמות שונים: פטריית התה, הפטרייה היוגית, קמבוציון ועוד, והיא חלק מקבוצה גדולה של מזונות חיים ומותססים שכוללת בתוכה גם כרוב כבוש, קימצ'י, קפיר, יוגורט ועוד - מזונות רבים שכולם מהווים מקורות טובים לפרוביוטיקה חיה. 

קמבוצה היא התססה של תה בעזרת פטרייה פרוביוטית, שהיא למעשה ממלכה של אורגניזמים כמו שמרים וחיידקים הנקראת גם S.C.O.B.Y - סקובי (Symbiotic culture of bacteria and yeast). התהליך והמרקם הסופי מזכירים בירה ושמפניה, אך ללא האלכוהול. התהליך הופך את התה המותסס לרווי בפרוביוטיקה, בוויטמינים ובאנטי אוקסידנטים.

פרוביוטיקה

נוסף לטעם המיוחד, לתסיסה הקצפית והלא אלכוהולית ולהרגשה המרוממת, הקמבוצ'ה החיה עשירה בפרוביוטיקה טבעית. הפרוביוטיקה של הקמבוצ'ה החיה ייחודית ביכולתה לתשף פעולה עם חיידקי המעיים הטבעיים, ובכן בחומציות הנמוכה שלה המאפשרת לקיבה ספיגה גבוהה של חיידקים ידידותיים. הנוכחות של החיידקים אלה בגוף משפיעה על המיקרוביום (אוכלוסיית המיקרואורגנזימים בגוף) ועל העיכול. הקמבוצ'ה היא מקור עשיר וטבעוני לויטמין C, לויטמין B קומפלקס ולאנטיאוקסידנטים שקשה להמעיט בערכם. כאן המקום להגיד שהקמבוצ'ה היא חומצית בבסיסה ולכן מומלץ לאנשים שסובלים מעודף חומציות להימנע מלקיחתה. לפני הוספה של מזון / תוסף חדש לתפריט, חשוב, כמובן, להיוועץ עם רופא/ה ולהתאימו למצב האישי של כל אחד.

ההיסטוריה של הקמבוצ'ה

מעריכים כי לפני כ-3,000 שנה הקמבוצ'ה שימשה תרופה חמוצה בידיהם של השאמאנים במרכז אסיה. עם הזמן היא התגלגלה לשימוש ביתי ואף הוכרזה בברית המועצות כ'משקה שיציל את האומה'. לישראל היא הגיעה בשנות ב-80 ועברה ממטבח למטבח בצנצנות תסיסה גדולות. עד היום ניתן למצוא את הקמבוצ'ה אצל מגדלים ביתיים ובקבוצות פייסבוק ייעודיות. את הסגנון האלגנטי והבוטיקי היא קיבלה לפני כ-20 שנה בארצות הברית, משם היא התפשטה לשאר העולם.

סוגי קמבוצ'ה

ככל ששוק הקמבוצ'ה גדל והתרחב, נוצרו בעולם באופן טבעי סוגי קמבוצ'ה שונים:

קמבוצ'ה חיה בהתססה מסורתית: קמבוצ'ה שעוברת התססה אירובית (פתוחה לאוויר), במשך 14-21 ימים, עם S.C.O.B.Y ונוזל סטרטר, תערובת תה וסוכר בדומה להתססה ביתית, ומשם ישירות לבקבוק ללא פסור או שימור. בדרך כלל היא בעלת תוקף קצר ויש לאחסנה בקירור, שכן ההתססה פעילה עד רגע השתייה (וכנראה שגם קצת אחריה). בסוג הזה של הקמבוצ'ה ניתן למצוא פעילות אקטיבית של בקטריות בבקבוק ולעיתים אפילו סקובי S.C.O.B.Y קטן שנוצר לאחר האריזה וצף בפנים. החיות של הקמבוצ'ה מאפשרת קליטה טובה של הפרוביוטיקה בגוף.

קמבוצ'ה ללא סוכר: נוצרת ע"י התססה ארוכה מאוד של כחצי שנה, שבמהלכה כל הסוכרים והשמרים נאכלים ונשארת רק הפרוביוטיקה החומצית. הקמבוצ'ה הזו בד"כ חמוצה מאוד וקשה לשתייה, ולכן מוהלים אותה עם מים ומיצים, ומוספים ממתיק כמו סטיביה, או תחליף סוכר אחר שייתן טעם אבל לא יחדש את התסיסה. ניתן לשווקה מחוץ לקירור עם תוקף ארוך מכיוון שכבר אין בה פעילות חיה.

קמבוצ'ה חריפה (אלכוהולית): אמנם הקמבוצ'ה מאופיינת בכך שהיא אינה אלכוהולית בגלל סוג ההתססה שהיא עוברת, אך בעזרת שינוי מכלי התסיסה והוספה של שמרים דמויי שמפניה או בירה ניתן להגיע לקמבוצ'ה חריפה עם אחוזי אלכוהול בודדים. בישראל אין עדיין קמבוצ'ה כזו.

קמבוצ'ה סודה: משקה ממותק שמבוסס על מים עם טעמים בתוספת של מעט קמבוצ'ה בהתססה ארוכה, בדומה לקמבוצ'ה ללא סוכר, על מנת לשמר את יתרונות הקמבוצ'ה.

לסיום, ביקשנו מהזוג היזמי (או כפי שאנחנו מכנים אותם 'הקמבוצ'ים' ) לשתף מנסיונם בכמה טיפים לשילוב הקמבוצ'ה בחיי היום-יום:

שתייה בבוקר: בתחילת היום, כשהגוף ריק ומוכן לספיגה מרבית, אפשר לשתות כוסית קמבוצ'ה במקום קפה או תה.

הוספה לכוס מים: אלה שמתחילים את היום בשתיית מים עם לימון או עם חומץ תפוחים, מומלץ שיוסיפו למשקה קצת קמבוצ'ה חיה.

שתייה עם האוכל: הקמבוצ'ה הקלילה יכולה להיות משקה מושלם לצד ארוחה ובכך להקל על העיכול.

שילוב של פעילות ספורטיבית:  מתאמנים רבים נוהגים לשתות קמבוצ'ה לפני או אחרי האימון.

חוויה תוססת ולא אלכוהולית: כשיוצאים לבר, למסיבה, או לישיבה על החוף, קמבוצ'ה חיה יכולה להיות אלטרנטיבה למשקאות אלכוהוליים וממותקים.

שילוב בשייק או בקוקטיילים: כל חובבי הבלנדר יכולים להוסיף כוסית קטנה של קמבוצ'ה חיה לשייק ולקבל את המנה הפרוביוטית היומית.

                                  

שתף את הדף