בואי נדבר אינטימי

מאת: אבישג קופלמן בחר,

בעלת ערוץ היוטיוב Off Roads Living

לפני שנים אחדות חברה מסחרית גדולה בתחום מוצרי היגיינה נשית יצאה בקמפיין ארצי להעלאת המודעות למוצרי החברה בקרב נערות. הקמפיין שכלל שלטי חוצות, שיתף ידועניות רבות ופרסומים רחבים בכל מדיה אפשרית חזר על המסר "דואגים לעתיד הנערות". וכל מה שאני הצלחתי לחשוב עליו הוא... שאם הם באמת היו דואגים לעתיד הנערות - השיח היה שונה לחלוטין והמוצרים שהם מייצרים ומשווקים לנערות, היו גם הם שונים לחלוטין. 

על פי הַעֲרכות אישה ממוצעת בתקופת גיל הפוריות שלה עשויה להשתמש בכ-14 אלף יחידות של מוצרי היגיינה חד-פעמיים: תחתוניות, תחבושות, טמפונים, מגבונים ועוד.

האריזות כמעט תמיד ורודות ושמחות, הפרסומות כמעט תמיד קופצניות ומרחיקות אותנו מדימויים גרפיים של הדבר הטבעי ביותר - המחזור שלנו, הווסת שלנו.

השאלה המרכזית שארצה להתייחס אליה היא כיצד ניתן לשמור על היגיינה נשית טובה, כזו שמיטיבה גם עם גוף האישה וגם עם הסביבה, כזו שנכונה לגוף שלנו גם בהווה, ותהיה נכונה לסביבה שלנו גם בעתיד?

תחום מוצרי ההיגיינה הנשית הוא רחב מאוד. אפשר להסתכל על ציר דמיוני שבקצה האחד שלו ישנם מוצרים עשויים מסיבים סינטטיים מולבנים ומבושמים, במרכזו אפשר למצוא מוצרים עשויים כותנה אורגנית לא מולבנת וללא בישום, ובקצה האחר - מוצרים רב פעמיים כמו תחתוני ספיגה וגביעונית.

האזור האינטימי הוא אחד האזורים הרגישים בגוף, וככזה כל דבר שבא איתו במגע הוא בעל השפעה משמעותית. מוצרי היגיינה חד- פעמיים מולבנים, מבושמים ובעלי שכבות ניילון, שאינם מיטיבים עם הגוף , עלולים אף להזיק. חומרים סינטטיים חזקים מאוד שבאים במגע ישיר עם עור עדין יחד עם שכבות הניילון האוטמות יוצרים מצב שבו העור אינו מאוורר. במקרה הטוב, נשים עשויות לחוש אי נוחות ואפילו שינויים בריח הגוף שלהן. במקרה הפחות טוב, השילוב בין חומרי ההלבנה הסינטטיים והמבשמים לבין ההפרשות הטבעיות שלנו והעור הרגיש עלול לעודד גרד, אדמומיות, פטריות וגינליות ועוד שלל תופעות, שנשים רבות בטוחות שהן 'גזרת גורל' - אך הן ממש לא.

מוצרי היגיינה אורגניים עשויים תמיד סיבים טבעיים, לרוב כותנה, אך לעיתים סיבי במבוק. על גבי האריזה ניתן לזהות בקלות אם נעשתה בהם הלבנה. ברוב המקרים תהליך ההלבנה יהיה כזה שאינו מזיק לאדם או לסביבה (באמצעות טכנולוגיות חמצן, לדוגמה). מכיוון שאין במוצרים הללו חומרי הלבנה וחומרי בישום, האופן שבו הם באים במגע עם עור באזורים האינטימיים מיטיב יותר. כדאי לזכור כי מבחינה אקולוגית הם עדיין מייצרים פסולת מצטברת.

אחד הפתרונות המוצלחים שקיימים היום בתחום ההיגיינה הנשית הוא הגביעונית . לפעמים אני ממש מצטערת שלא הכרתי את המוצר הזה בשנות העשרה שלי. הוא היה חוסך לי מוצרים רבים שבדיעבד לא התאימו לי ויצרו אצלי המון חוסר נוחות פיזית, וכן היה חוסך כמויות גדולות של פסולת והמון כסף.

גביעונית היא מעין כוס עשויה מסיליקון רפואי רך וגמיש, שנוח לשטוף וקל לאחסן אותו בין שימוש לשימוש. הגביעונית מתאימה לנערות ולנשים שמעוניינות בפתרון פנימי כתחליף לטמפון. גביעונית אחת בלבד היא כל מה שצריך למשך שנים רבות ובזה יופיָה וכן קלות השימוש במוצר.

מוצר צריכה נוסף בתחום ההיגיינה הנשית הוא 'שטיפה אינטימית', אף שסבון טבעי ב-100% (עדיף סבון מוצק), שנעשה משמנים ומחמאה בכבישה קרה, יישרת אותנו בצורה מצוינת. העור הרגיש של האזור האינטימי דורש שטיפה ורחצה בחומרים עדינים מאוד. 'שטיפות אינטימיות' עשירות בדרך כלל בחומרים מבשמים ובחומרים סינטטיים נוספים שעלולים לייבש את העור או להפר את איזון רמת החומציות של הנרתיק. כולנו מכירות את חיידקי המעיים שמסייעים לפעולות עיכול מאוזנות ומסייעים למערכת החיסונית שלנו, אבל האם ידעתן שגם הנרתיק עשיר בחיידקים טובים, שכל מטרתם היא לשמור על חומציות מאוזנת שתסייע במניעת הצטברות של חיידקים מזיקים והתפתחות של גירויים שונים בעור? אזור הנרתיק הוא מעין מערכת פנימית חכמה ומאוזנת, וחשוב מאוד לשמור על האיזון הזה ולא להפר אותו בשטיפות עם חומרים שאינם מיטיבים עם האזור.

גם לתזונה שלנו יש חשיבות גבוהה מאוד בשמירה על היגיינה נשית טובה. תזונה מאוזנת ומגוונת, כזו שמורכבת מפירות ומירקות טריים עשירים בסיבים תזונתיים, שיש בה שלל עלים ירוקים בכל ארוחה כסלט או כתוספת לכל תבשיל - היא בסיס טוב.

התזונה המודרנית בעולם המערבי מכילה לא מעט מקורות מזון בעלי רמות גבוהות של הורמונים. ההורמונים שמגיעים מהתזונה מתווספים להורמונים הטבעיים שהגוף שלנו יודע לייצר באופן טבעי, ולעיתים לשני אלו מתווספים הורמונים נוספים כמו גלולות למניעת היריון. כמות ההורמונים שעלולה להצטבר בגוף של אישה ממוצעת היא כמות גבוהה ממה שייעד לנו הטבע, ולכך עלולות להיות השלכות על כמות ההפרשות שלנו, על גוון ההפרשות וכן על דימומים במהלך החודש שאינם קשורים לווסת. כמות גבוהה של הורמונים בגוף עלולה לשנות את האיזון הטבעי של אזור הנרתיק, תופעה שעלולה לבוא לידי ביטוי בתחושת גרד מתמשכת, יובש, פטרייה חוזרת ועוד.

בתפריט המערבי הממוצע ניתן גם למצוא כמויות גבוהות של סוכר על מגוון מקורותיו.

לכמות הסוכר בגוף יש השלכות על היכולות של חיידק הקנדידה לשגשג, בעיקר באיזור הנרתיק, ולכן מומלץ לשמור על תזונה מאוזנת מופחתת סוכר ומזון מעובד.

שתייה מרובה של מים חשובה אף היא לשמירה על היגיינה נשית טובה. שתייה מועטה מייבשת את הגוף על כלל אבריו, וכך גם את אזור הנרתיק.

טיפ קטן לקראת סיום: במקרה של התפתחות פטרייה באזור הנרתיק, מומלץ לטפטף שתי טיפות של 'שמן אתרי עץ התה' על גבי תחתוני כותנה. שמן עץ התה הוא חומר פעיל אנטיבקטריאלי. לפני השימוש חשוב לוודא שלא קיימת רגישות ל'שמן עץ התה. 

שתף את הדף