טיפול בילדים עם אלרגיה ואסטמה ברפואה סינית

ילדים בתקופת חייהם הראשונה נוטים לחלות הרבה יחסית, 
וזוהי הדרך התקינה של מערכת החיסון להיחשף לגורמי מחלה ולבנות בעקבות חשיפות אלו נוגדנים, וכך לפתח את מערכת החיסון בגוף

אסטמה ואלרגיות הן תופעות 'חדשות' יחסית באבולוציה של האדם, 
והן תוצאות של אורח חיים ושל מודרניזציה שהתרחקו מן הטבע
ומן 'הטבעי' שבמזון שאנחנו אוכלים, בתרופות ובחומרים שאנו סופגים,
באוויר שאנחנו נושמים ובדרך שבה אנו חיים

במאמר הזה נדון כיצד ניתן לאבחן ולטפל באמצעות רפואה סינית בילדים עם בעיות של אלרגיה ואסטמה. חשוב לציין שהדרך הנכונה והיעילה ביותר היא לשלב את הטיפול הסיני עם הטיפול הקונבנציונלי שהילד מקבל מרופא הילדים, ולתמוך בו בהתאם לתרופות שהוא מקבל בהתקפים, על מנת להרחיק כמה שניתן את ההתקף הבא ואת עוצמתו.

המטרה של הרפואה הסינית היא ללוות את הילד לבריאות שמושגת לרוב משילוב של הרפואה המודרנית עם הרפואה הסינית העתיקה. ברוב המקרים הטיפול בין ההתקפים הוא המשמעותי ביותר מכיוון שזוהי הזדמנות לשפר ולרפא את מנגנוני הגוף הפנימיים המעורבים בתהליכי המחלה.

אלרגיות ואסטמה הן, למעשה, תוצאה של תגובתיות יתר של מנגנון ההגנה של הגוף כלפי גורמים שאינם וירוסים או חיידקים. בעקבות תגובתיות יתר של מערכת החיסון נראה מצב כרוני של ליחה רבה, נזלת, בלוטות לימפה מוגדלות, הגדלת אדנואידים ושקדים, חוסר אנרגיה וחוסר תיאבון, נוזלים ודלקות אוזניים, שיעול, אסטמה ועוד. פעמים רבות אותם ילדים נמצאים כל הזמן במחלה–הם אינם מספיקים להתאושש וכבר חולים שוב. התהליך הדלקתי הכרוני אצל ילדים אסטמטיים יכול להיות מואץ על ידי אלרגיות, על ידי מחלות זיהומיות ומחלות ריאה או כתגובה לסטרס, לשינויי אקלים ועוד.

הגורמים לתופעות של אסטמה ואלרגיה כוללים היסטוריה משפחתית, זיהומים מרובים בדרכי הנשימה וטיפול תכוף באנטיביוטיקה, צריכת מזונות מייצרי ליחה כגון: חלב ניגר, סוכר, קמח לבן ועוד, מזון מתועש הכולל גם צבעי מאכל, חומרי טעם וריח ומזון מהונדס, רקע רגשי או טראומטי, בעיות יציבה, חוסר פעילות גופנית, שעות מסך ארוכות מדי וכן גורמים חיצוניים כגון: אבקנים, קרדית האבק, עובשים, פרווה של בעלי חיים ועוד.

מחלות מסוג אסטמה ואלרגיה הן מחלות כרוניות התקפיות שגורמות למערכת החיסונית להיות ערנית יתר על המידה. הרפואה הקונבנציונלית מציעה ארסנל שלם של טיפול תרופתי בסימפטומים, כגון: מרחיבי סימפונות, סטרואידים, אנטיהיסטמינים, נוגדי דלקת, טיפולי מניעה ועוד. לעומת זאת, בנושא זה יש לרפואה הסינית מה להציע והיא מתגלה בשיא כוחה ומסייעת לשיפור משמעותי במחלה עצמה ולא רק בסימפטומים.

הרפואה הסינית מציעה פתרון במגוון רחב של מחלות בתקופת הילדות והינקות, ועוזרת לילדים לעבור את שלבי המחלה, ועשויה להוציא אותם מחוזקים יותר על ידי עידוד מנגנוני הריפוי הטבעי של הגוף. ברפואה הסינית רגישות יתר של מערכת החיסון נתפסת כניסיון של הגוף להתמודד עם פתוגן (גורם מחלה) תקוע. אחת התיאוריות מסבירה שלמערכת החיסון יש שני כלים להתמודד ולעצור פתוגן שחדר לגוף: אש ומים (או חום ונוזלים). למשל, במחלה ויראלית אצל ילדים חודר פתוגן לגוף, והילד החולה יעלה חום ונראה ריבוי של נוזלים כמו נזלת, ליחה ושיעול, ריור, גודש בלימפה וכד'. בסיום המחלה סימפטומים אלו יעברו. אך כאשר מדובר בתגובתיות יתר, החום והנוזלים הופכים להיות כרוניים ומתישים את הגוף.

תפיסת הטיפול ברפואה הסינית היא טיפול בגוף עצמו על ידי חיזוק המנגנונים הרלוונטיים. האבחון נעשה דרך הדופק והלשון ובתשאול מעמיק כדי להבין את המצב הפנימי של האיברים. הטיפול מתבצע באמצעות דיקור עדין (מאוד) ובפורמולות צמחים סיניים, ולעיתים גם בטיפולי מגע עדינים של שונישין או טווינא. במקביל, נדרשת התאמה תזונתית והימנעות ממוצרים מייצרי ליחה ושילוב של פעילות גופנית תואמת.

לסיכום, הטיפול ברפואה סינית בילדים קטנים שאובחנו עם אלרגיה ואסטמה יכול למנוע את הסבל שגורמות בעיות אלו ואת הסיבוכים בעתיד. התוצאות שעל פיהן נמדדת ההצלחה בקליניקה היא ריווח בין התקפים, ירידה בעוצמת ההתקף, הפחתת הצורך בלקיחת תרופות ומשאפים והתאוששות טובה של הילד לאורך זמן, שבאה לביטוי בהתפתחותו התקינה, בחיוניות שלו ובקפיצות גדילה משמעותיות. 0


שובל ינאי Dipl CM מתמחה ברפואה סינית לילדים במרפאת "רפואות" 054-8826724

.
מאיה כץ רוז, מטפלת בתינוקות, אמהות ומשפחה במרפאת "רפואות"" - מרפאת מומחיםמאיר פיינשטיין 18 תל אביב יפו. קאנטרי ג'. 03-7440888

שתף את הדף