טיפול‭ ‬קונבנציונלי‭ ‬והומאופתי לאלרגיות

התופעות האלרגיות שכיחות מאד בעונות מעבר

והסיבה לכך היא שבתקופה זו ישנה פריחה של צמחים ושל פרחים רבים. הרוחות המנשבות בחוזקה מפזרות את אבקת הפרחים לכל עבר וזו חודרת לדרכי הנשימה שלנו וגורמת לגירוי ולדלקת.

האלרגיות באות לידי ביטוי בגרד, בצריבה ודמעות בעיניים, בגרד באף ובחיך, התעטשויות, נזלת מימית ניגרת או אף סתום וגדוש, שיעול מגורה, עייפות, נשימה כבדה ולעיתים אף התקפי אסטמה. אלרגיה היא תופעה המתבטאת במגוון אופנים, היא יכולה להופיע בכל גיל וגורמת לאי נוחות ניכרת. לרוב היא אינה מסכנת חיים, אך גורמת לפגיעה משמעותית באיכות החיים ולצריכת כמויות רבות של תרופות וטיפולים.

מקור התופעה הוא לרוב גנטי וגם סביבתי נרכש. התופעות הראשונות יכולות להופיע מייד לאחר הלידה עם אלרגיה לחלב ובהמשך יכולות להופיע תופעות אלרגיות מגוונות. המקור לתופעות האלרגיות הוא תאי מאסט (MAST) הנמצאים בדם. ברגע שיש מגע עם אלרגן (חומר החודר מבחוץ) או כתוצאה מהרכב גנטי מסוים, התאים האלה מתעוררים ומפרישים חומר הקרוי היסטמין והוא האחראי לכל התופעות המוכרות של האלרגיה.

קיים מגוון אינסופי כמעט של אלרגנים. חלקם מוכרים וידועים כמו חלב, אבקות פרחים, אבק בית, תרופות שונות (אנטיביוטיקה בעיקר), חלבונים, מזונות שונים, ולמעשה כל חומר מוכר אחר הנמצא בסביבה. נוסף על כך קיימות תופעות אלרגיות נדירות יחסית ואף מוזרות כמו אלרגיה לסוג של מתכת נדירה או לסוג מסוים של בד. קיימת אלרגיה לבעלי חיים (לפרווה ולשיער שלהם, למשל לחתולים) ועד אלרגיה לעקיצות של דבורים שיכולה להיות מסכנת חיים אם היא אינה מטופלת במהירות.

התופעות האלרגיות גם הן מגונות ויכולות לכלול: פריחה בעור (לרוב מגרדת), דגדוג בלשון ובלוע, התעטשויות, נזלת, שיעול, דמעת וגירוד בעיניים, נפיחות בשפתיים, תחושה כללית רעה (כמו הצטננות), שלשול ועוד תופעות רבות. תופעות חמורות יותר של אלרגיה כוללות קוצר נשימה, תחושת מחנק, בצקת בדרכי הנשימה - תופעות אלה אם לא יטופלו במהירות עלולות לסכן חיים.

אבחון של תופעות אלרגיות תפס תאוצה ניכרת בשנים האחרונות. בתחילה עורכים את הבדיקה הקלינית המאשרת שאכן התופעות הן אלרגיות ולא על רקע של מחלה אחרת. בהמשך ניתן לבצע בדיקות עוריות לאלרגנים שונים. סוגים שונים של אלרגנים מוזרקים תת עורית ונבחנת התגובה העורית אליהם. הופעה של אדמומיות מסביב למקום ההזרקה מלמדת על תגובה אלרגית לאותו חומר. ניתן לקבל מפה מפורטת למדי של חומרים האסורים במגע שגורמים להתפתחות תופעות אלרגיות.

הרפואה המערבית מציעה דרכי טיפול שונות לתופעות האלרגיות, והן רבות כמספר החומרים האלרגנים והתופעות האלרגיות עצמן. הטיפול הראשוני הוא הימנעות מחשיפה לחומר האלרגני אם אנו יודעים מהו. אם מדובר בתרופה - יש להימנע מליטול אותה, ואם יש מאכל או חומר מוגדר - יש להימנע ממגע איתם. במקרים של אלרגנים נישאים באוויר הרי שההימנעות כמעט בלתי אפשרית ואז יש לטפל בתופעות עצמן (טיפול סימפטומטי). באלרגיה על רקע עונות מעבר הטיפול המוצע בדרך כלל הוא תרופות אנטי היסטמיניות שמביאות הקלה לתופעות האלרגיות.

הטיפול הטבעי ההומיאופתי מטפל בשורש של התופעה. הטיפול כולל הקלה בתופעות הסימפטומטיות של האלרגיה וגם מניעת הישנות התופעה בעתיד. לרוב מושגת הקלה משמעותית מאוד בתופעות וניתן להגיע למצב שבו די יהיה בטיפול תומך לקראת עונות המעבר כדי למנוע את התפרצות התופעות האלרגיות. הטיפולים יעילים ועם הזמן התופעות עשויות לחלוף לחלוטין.

לסיכום: התופעות האלרגיות גורמות לפגיעה קשה באיכות החיים והן ניתנות לטיפול. אין להשלים עם תופעות אלה ויש לחפש להן פתרונות מתאימים. קיימות גישות רבות לפתרון הבעיה וכנראה אף אחת מהן אינה מושלמת, אך כל אחד יכול לשאוף ולמצוא פתרון שמתאים לו. 0


ד"ר דניאל שינהר MD כירורג ילדים, מומחה להומוטוקסיקולוגיה. הומאופת במרפאת "רפואות"."רפואות" - מרפאת מומחים. מאיר פיינשטיין 18 תל אביב יפו. קאנטרי ג'. 03-7440888

שתף את הדף