על תזונה ושינה טובה

ב 3/1 חוגגים בעולם את 'פסטיבל השינה'. ביקשנו מאורית אביב, נטורופתית, לשתף אותנו בכמה טיפים חשובים לשינה בריאה וטובה.     


כולנו אנשים עסוקים ואצל רובנו זהו סדר היום – קמים בבוקר הולכים לעבודה חוזרים הביתה עם הילדים, קצת משחקים וטלוויזיה, ארוחת ערב, ארגונים של הבית, מקלחת ולישון...

והינה פה הבעיה – נשכבים במיטה, עוצמים את העיניים ופשוט לא מצליחים להירדם! נושמים עמוק, מתהפכים מצד לצד, סופרים כבשים ו...כלום לא עוזר... מסתכלים על השעון - כבר אמצע הלילה – מתבאסים ומתישהו - נרדמים.

וכך מידי יום, כמו כדור שלג, העייפות גוברת, התפקוד היומיומי שלנו יורד והעצבים עולים.

אז הנה כמה טיפים, מאוד פשוטים, לתזונת ערב שיכולים מאוד להקל על תהליך ההירדמות ולתרום לשינה טובה, לכל בני המשפחה:

הימנעות מקפאין בשעות הערב – קפאין ידוע כחומר מעורר, אפילו שיש כאלה שיגידו – "אני יכול לשתות קפה וזה לא משפיע עלי, אני עדיין הולך לישון..."- זה משפיע על איכות השינה.

קפאין נמצא בקפה, משקאות ממותקים כמו קולה, שוקולדים, קקאו (ככל שהשוקולד מריר יותר תכולת הקפאין גבוהה יותר), משקאות אנרגיה ותה ירוק.

ההמלצה היא לא לצרוך קפאין בצורה כלשהי כ- 5 שעות לפני שעת השינה, תוך 5 שעות מחצית מכמות הקפאין מסולקת מהגוף.

ארוחת ערב – איכלו ארוחת ערב קלה לעיכול, הימנעו מארוחה "כבדה" עתירת שומן ובשרים, ארוחה כזו גורמת לתחושת עייפות אך היא אינה מטיבה עם השינה שכן העיכול שלה הוא קשה וארוך יותר למערכת העיכול

הארוחה יכולה לכלול מרק ירקות כתום, דייסת שיבולת שועל, ירקות אנטי פסטי, ממרח אבוקדו, ממרח חומוס ביתי, דגים, קינואה עם ירקות מבושלים. מומלץ להוסיף אגוזים ושקדים בצורתם הטבעית לארוחה – מגוון מאכלים אלו מכילים ויטמיני B , מינרלים כגון מגנזיום וסידן התורמים לתחושת רוגע.

חליטות – קיימים מגוון רחב של חליטות תה שאינן מכילות קפאין, כגון – קמומיל, מליסה, פסיפלורה וטיליה המתאימות במיוחד להכנה לשינה טובה. אנחנו רגועים יותר- כך גם איכות השינה וקצב ההירדמות טובים יותר.

שימוש בשמנים אתרים – השימוש בשמנים אתרים מסייע להרגעה, לאיזון של המערכת עצבית, להפחתת נדודי שינה ושיפור איכות השינה. השמן המוכר ביותר הוא לבנדר – ניתן לטפטף 1-2 טיפות על הכרית או לשים במבער בחדר שיפיץ את הריח.

וכדבר אחרון ולא קשור לתזונה אך אי אפשר להתעלם ממנו – הימנעות ממסכים כשעתיים לפני השינה – או אור כחול.

חשיפה לאור המסכים האור הכחול) גורמת לירידה ברמות הורמון המלטונין – הורמון החושך והגדילה – הורמון המופרש מהמוח בשעות הערב ומכניס את הגוף לתהליכי שינה ובנייה. הורמון שבהפרשה פחותה יגרום לנו לנדודי שינה וכאחד לשינה לא טובה.

שיהיה לילה טוב וחלומות פז..

שתף את הדף