על קצה השערה

קל לתרץ נשירת שיער בחוסר מזל, בלוטו הגנטיקה, בשינויים הורמונליים או בהזדקנות, להרים ידיים ולומר "אין מה לעשות". אך בשונה מהדעה הרווחת, מחקרים מלמדים שחלק ממקרי נשירת השיער נעוץ במצבי סטרס ובחוסר מצטבר ברכיבי תזונה החיוניים לשיער. אלו בשורות טובות מאוד, כי במקרים אלו "יש מה לעשות!"

מאת מיה אלחולל, יזמית בתחום חדשנות ובריאות

ניהול סטרס הוא אתגר, לא גזֵרה משמיים. אף שאין לנו שליטה מלאה בנסיבות חיינו, יש לנו אפשרות לבחור במשמעות שאנו מייחסים לאירועים. ישנן טכניקות לניהול התגובתיות שלנו לאירועי החיים שכדאי מאוד ללמוד ולאמץ נוסף על כלים רבים אחרים, ידועים וטובים, להורדת לחצים שאנו מכירים אך לא עושים בהם שימוש מספק ביום-יום, כמו למשל, ספורט, תרגילי נשימה, מדיטציה ובילוי זמן בטבע. כל אלו עשויים להקל על תחושות תעוקה ודחק. השתדלו להוריד את רמות המתח כאילו חייכם ושיערכם תלויים בכך. זה יוסיף שנים לבריאותכם ועשוי גם לשפר את מראה השיער.

רכיבי תזונה החשובים לבריאות שורש השערה

ברזל:

לברזל תפקיד מרכזי בייצור של המוגלובין, הנמצא בתוך כדוריות הדם האדומות הנושאות את החמצן לכל חלקי הגוף. כאשר רמת הברזל נמוכה, יורדת גם רמת החמצן ברקמות הגוף, כולל בסביבת שורשי השיער, אשר זקוקים לחמצן על מנת לצמוח באופן תקין.

אבץ:

אבץ הוא מינרל חיוני לתפקוד תקין של תהליכים שונים בגוף, והוא מעורב בפעילותם של כ-100 אנזימים. חוסר באבץ עלול להתבטא בנשירת שיער ובשיער דק במיוחד.

ביוטין:

ביוטין משויך בדרך כלל לקבוצת ויטמין B והוא מסיס במים. ביוטין נחוץ לגוף לשם ביצוע תהליכים שונים של חילוף החומרים (מטבוליזם), לייצור של חומצות שומן ולגדילה. נמצא קשר בין מחסור בביוטין לבין מצבים של נשירת שיער. הוויטמינים מקבוצת B חשובים לבריאות שורש השערה, וכן נמצא קשר בינם לבין מצבי מתח וסטרס, שעלולים אף הם לעורר נשירת שיער.

ויטמין C:

בתהליכים שונים נוצרים בגוף באופן טבעי רדיקלים חופשיים, אשר הצטברותם עלולה לפגוע בתפקודי הגוף השונים, וביניהם בצמיחה תקינה של השיער. ויטמין C (ידוע גם בשם חומצה אסקורבית) הוא נוגד חמצון חזק בעל יכולת לנטרל רדיקלים חופשיים ולהפחית את הצטברותם. כמו כן הוא נחוץ ליצירת החלבון קולגן, המאפשר יצירת רקמות ועצמות יציבות ושומר על נימי הדם והשיניים.

ויטמין B12:

נחוץ למערכת העצבים ולייצור ה- DNA בתאים. ויטמין B12 חיוני למח העצם לשם ייצור תאי דם. כמו כן ויטמין B12 מספק הזנה לכל תאי הגוף, כמו גם לזקיקי השיער. חוסר של הוויטמין עלול לגרום לאנמיה, לזרימת דם לקויה ולפגיעה באספקת חומרי הזנה לשורש השערה, עד כדי היחלשות ונשירה.

מתיל-סולפוניל - מתאן MSM

גופרית אורגנית המהווה רכיב חשוב בחלבון הקרטין הנמצא בסיב השערה. בין סיבי קרטין סמוכים נוצרים קשרי גופרית חזקים (S-S), התורמים במידה רבה לצורה, ליציבות ולמרקם השערה.

לסיכום,

ניהול רמות הסטרס בחיים, תזונה מוקפדת, תוספי תזונה נכונים, הפחתת טיפולים כימיים בשיער – בעזרת כל אלה אפשר לשפר את מראה השיער ואת וחיוניותו

שתף את הדף