כל מה שרציתם לדעת על פירות יבשים

הנטורפתית ליבי לוי עם כמה עובדות שכדאי לדעת על התמר והתאנה המיובשים, רגע לפני שאתם אוכלים: 

אמא, למה האננס זרחני כל כך?
"כד להשיג את הצבעים העזים של הפירות היבשים, לא מעט חברות משתמשות בצבע מאכל מלאכותיים. אלו לא תורמים דבר מבחינה תזונתית וחלקם אך עלולים להזיק. עד כדי כך שבחלק ממדינות העולם, השימוש בהם אף נאזר לאכילה, כמו ארה"ב ונורבגיה".

מה בתות?
E129 אדום אלוורה עלול לעורר אלרגיות, פריחה, הפעות עיכול וקשב וריכוז. אסור לשימוש לרגישים לאספירין או לסובלים מבעיות בדרכי הנשימה והוא נמצא בדרך כלל בתותים מיובשים מיובאים.

מה בקיווי?
E102 טרטרזין הוא צבע שעשוי מנפט. עלול להגביר בעיות קשב וריכוז אצל ילדים, טשטוש בראייה, מיגרנות ועוד. נמצא בדרך כלל בקיווי מיובש מיובא. 

מנין הכחול המבהיק?
הכירו את E133 - הכחול המבהיק. עלול לעורר אלרגיות, איפראקטיביות, בעיות קשב וריכוז, גם שייך לקבוצת זפת הפחם. אסור לשימוש בחלק מהמדינות בעולם. לרוב תמצאו בדרך כלל בפירות מיובשים בצבע ירוק.  

מה במשמש?
E110 סנסט ילו - צבע כתום צהוב. רכיב זה מעודד היווצרות של גידולים בכליות, גורם להפרעות במערכת העיכול וסודים שונים של אלרגיות. לרוב נמצא אותו במלון/משמש מיובא.

תהליך הייבוש התעשייתי
הפירות היבשים עוברים טיפול בחומרים משמרים כמו חומצה גופרתית, פרפין וצבעי מאכל. החומצה הגופרתית עלולה להחריף מצבי אסטמה, קשיי נשימה ותופעות אלרגיות נוספות. הפרפין הוא חומר המדכא ספיגת ויטמינים ונקשר לסרטן במערכת העיכול, וכמובן שישנו השימוש במי סוכר והקמחת הפירות.

אז מה, לא נאכל פירות יבשים לעולם?
ובכן, ממש לא מדוייק. אבל לוי ממליצה לבחור בקפידה:

- התרחקו מפירות יבשים צבעוניים במיוחד
- רכשו רק את אלו המאפשרים לקרוא את האותיות הקטנות. כלומר, הימנעו מרכישה בתפזורת
- אל תרגשו כאלו המכילים צבעי מאכל או רכיבים לא מוכרים
- תמיד העדיפו פירות יבשים אורגניים
- אגוזים מומלץ לרכוש את אלו הלא קלויים - תהליך המחמצן את חומצות השומן

שתף את הדף