אכילה ללא גלוטן

בשוק קיימים תחליפי גלוטן מסוגים שונים... 


השלב הראשון של מעבר לתזונה לנמנעים מגלוטן הוא לרוב החלפת המזון הקיים בתפריט במוצרים זהים נטולי גלוטן (פסטה, לחם, דגני בוקר, עוגיות וכו) כדי להקל על המעבר והשינוי הפתאומי. החלפה כזו נראית כמו הדבר הקל והמתבקש לעשות: מוצרים אלו נגישים יחסית והמעבר אליהם מאפשר להמשיך להרגיש  ״כמו כולם״.

בבואנו לצרוך מזונות מסוג זה, כדאי שניקח בחשבון גם את החסרונות הקיימים: לרוב נמצא בהם כמות גדולה של עמילנים, סוכרים, חומרים משמרים ומייצבים שנועדו לעזור ולחקות את פעולת ההדבקה של  גלוטן. כמות גדולה של עמילנים וחומרים אלו אינם מספקים את מלוא הרכיבים התזונתיים הדרושים לגופינו ולכן חברות רבות מוסיפות באופן מלאכותי ויטמינים ומינרלים למזון לאחר הפקתו כשלמעשה, תיסוף חיצוני לעולם לא יצליח לחקות באופן מדויק את המקור הטבעי.

לצורך ייצורם של מוצרים אלו חברות המזון להקצות פס יצור נפרד וסטרילי, עובדה התורמת למיעוטם בשוק ולעלויות יבוא יקרות. בנוסף, על אף כל המאמצים, צרכנים רבים מדווחים כי טעמים של מוצרים אלו אינו זהה לטעמם של המוצרים המקבילים הכוללים גלוטן.

בבואנו לאמץ תזונה ללא גלוטן החלפת מוצר במוצר זהה נטול גלוטן, אינה החלופה היחידה ווודאי אינה החלופה הבריאה בהכרח.

בכל גישה תזונתית שנבחר, חשוב ראשית כי נשים את הדגש על צריכה של מזונות עשירים בערכים תזונתיים תוך צמצום והפחתה של צריכת מזונות מתועשים, מעובדים ומשומרים ,גם אם נטולי גלוטן  (ממתקים, חטיפים,  דגני בוקר, לחמים, שניצלים צמחיים מוכנים וכדומה).

את התזונה נרצה להעשיר בכמות גדולה משמעותית של ירקות (חיים, מבושלים, אפויים) כך שיהוו לפחות 50%  מכל ארוחה בתוספת של שמנים בריאים: שמן זית מכבישה קרה, זיתים, אבוקדו, קוקוס, טחינה, חמאה או שומן מן החי (לאוכלים) כולם יתרמו לתחושה של שובע וייצוב של רמת הסוכר בדם.

בקנייה של מוצרים ללא גלוטן אני ממליצה לאמץ את כלל ״עד 5״ שלי: חפשו מוצרים שכוללים רשימת רכיבים ובה עד 5 רכיבים בלבד ושאת הרכיבים הללו אנו מכירים ויודעים לבטא ולהגות.  אם הרשימה מלאה במספרים (E330, E282) ושמות (פוטסיום סורבאט, סודיום ניטריט) שלא אומרים לכם דבר, מומלץ לוותר על המוצר ולהשאירו בחנות.

החיים ללא לחם פסטה עוגיות ומאפים אולי נראים מסובכים וקשים תחילה אך עם מעט ידע יצירתיות ופתיחות אני מבטיחה לכם שתוכלו להיות בריאים, שבעים מסופקים ובעיקר להרגיש ולהראות נ-פ-ל-א
גם ללא גלוטן!

על איך עושים זאת ועוד בכתבה הבאה...


גלי רולוף הנדל היא יועצת תזונה בוגרת IIN, New York  ובעליו של תזונה יצירתית.

בעלת ידע רחב במגוון של תיאוריות תזונתיות. מטפלת פרטנית, מרצה בחברות ארגונים ומוסדות אקדמיים (צה"ל, משרד הבטחון, wix, המכללה למנהל, רדיו 102fm  רדיו מהות החיים) מנחה סדנאות קבוצתיות, מנהלת את הבלוג והניוזלטר של תזונה יצירתית ועוסקת בכתיבת כתבות ומאמרים (דה מרקר,  פורטל Eatwell). עברה לתזונה נטולת ודגנים לפני שנים, בעקבות גילוי של מחלה אוטואימונית בבלוטת התריס, מתמחה בתזונה נטולת גלוטן התורמת משמעותית לבריאות ואיכות חיים.

עוד על גלי באתר ובפייסבוק

©כל הזכויות שמורות לגלי רולוף הנדל - תזונה יצירתית, המידע כללי בלבד ואינו מחליף יעוץ פרטני

שתף את הדף