חודה של מחט

דיקור‭ ‬סיני‭ ‬מי ‬מה‭ ‬מו? ‬דיקור‭ ‬או‭ ‬אקופונקטורה‭ ‬הוא‭ ‬אחד‭ ‬מענפי‭ ‬הטיפול‭ ‬של‭ ‬הרפואה‭ ‬הסינית    


הדיקור מתבסס על החדרת מחטים דקות במיוחד במקומות ספציפיים בגוף, על מנת שיחישו תהליכי ריפוי והחלמה עצמיים וישפרו את בריאות המטופל. על פי תפיסת הרפואה הסינית, גוף בריא הוא גוף שבו מתקיימת זרימה נאותה של דם בכלי הדם, כמו גם זרימה של אנרגיית צ'י ומתקיימים איזון ויכולת הסתגלות אל מול איתני הטבע

אפ-צ'י?

על פי התיאוריה והתרבות הסינית בגוף האדם זורמת אנרגיה הקרויה צ'י. אנרגיה זו משתנה כל הזמן ונמצאת במצבי צבירה שונים. כך, למשל, ניתן לומר שצ'י מרכיב את כל הגורמים והחלקים השונים בגוף האדם וכך גם בטבע. אם דחיסותו גבוהה הוא יתבטא במרכיב דחוס כמו העצמות שלנו,ואילו אם דחיסותו אוורירית הוא יתבטא כאוויר שאנו נושמים. מנעד הדחיסות כמעט אינסופי. חשוב לומר כי צ'י מרכיב הכול ביקום - מיצורים חיים ועד עצמים דו ממים.

עולם פנימי שלם של מושגים

ניתן לומר, בלשון המעטה, שהרפואה הסינית היא רפואה טבעית. המרפאים העתיקים התייחסו, כידוע, לגוף ולנפש כאחד, לכן היא נקראת רפואה הוליסטית. אך בכך לא מסתכמים רזיה של הרפואה העתיקה הזו. החכמים העתיקים הסתכלו על העולם ועל התופעות שבו ככוח עליון ונדיר, והאמינו שאותן תופעות ואותן צורות חיים מתקיימות גם בגוף האדם. מחזוריות הטבע, מחזור העונות, יום ולילה, מחזוריות מאור הירח ואפילו מחזור המים - כל אלה מתרחשים בגוף האדם.

ריפוי, איזון בריאות? איך זה קורה?

על פי התיאוריה הסינית כל המתקיים ביקום (מאקרוקוסמוס) מתקיים גם במיקרוקוסמוס – גוף האדם. איזון הוא למעשה מצב של סינכרון בין המיקרו למאקרו, בין האדם לטבע. המערכת האחראית על התקשורת ועל הסנכרון היא מערכת הערוצים או המרידיאנים. כאשר התקשורת תקינה - האדם בריא ומאוזן וכאשר חלה חסימה בתקשורת - הגוף יוצא מאיזון ועלולה להופיע מחלה. כדי להשיב את הסדר והאיזון יש לפתור את החסימה וכך להשיב את התקשורת התקינה.

הסינים גורסים שהמחלה נוצרת עקב בעיה בזרימת הצ'י והדם בגוף. הדיקור הוא אחת הדרכים להשפיע ישירות על איזון הזרימה של הצ'י בגוף. החדרת המחט לנקודת דיקור מסוימת (בהתאם לאבחנת המטופל), תאפשר לגוף של המטופל להתגבר על החסימה. המחטים מוחדרות לנקודות הנמצאות על מסלולים מוגדרים, הנקראים כאמור, מרידיאנים, שבהם 
זורם הצ'י.

אז איך מאבחנים מחלה על פי התיאוריות האלו?

פשוט מדברים. מדברים עם הגוף ועם הנפש. כמובן שמתבצע תשאול מקיף הכולל היסטוריה רפואית, מעבר על בדיקות מעבדה וצילומים – ממש כמו ברפואה קונבנציונלית. נוסף על כך, נשאלות שאלות המצביעות על חוסר האיזון בעיניים סיניות, כמו, למשל, מצב החיוניות, העדפה של מזג אוויר כזה או אחר, מה מקל ומה מחמיר ועוד ועוד. לצד התשאול, השיחה וההעמקה בתחושות, המטפל גם שואל את הגוף. איך? על ידי התבוננות במטופל ובלשון שלו, מישוש הדופק, מישוש רפלקסים על גבי הבטן ואף מעבר על הערוצים עצמם במטרה למצוא חסימות.

רק לאחר הבנה של חוסר האיזון יותאם טיפול מדויק ואישי לכל מטופל ומטופל. כך, למעשה, שני אנשים יכולים להגיע למרפאה עם אותה תלונה ולקבל טיפול שונה לחלוטין בהתאם לחוסר האיזון שלהם. כאשר התמונה המלאה מתגלה וחוסר האיזון מתבהר - המטפל יתאים טיפול במגוון הכלים של הרפואה הסינית – דיקור, שילוב צמחי מרפא בהתאמה אישית, טיפול מגע, תזונה ועוד.

עד כאן הכול טוב ויפה, אבל האם זה באמת עובד???

מחקרים מצביעים על השפעה אנטי דלקתית מובהקת של דיקור סיני, שמסייע להפחית את רמת הכאב. המנגנונים הידועים כיום ממחישים, שכאשר הדיקור מגביר את זרימת דם למקום הכאב, מתרחשת הפרשת אנדורפינים, משככי הכאב הטבעיים של הגוף. נוסף על כך, נוצרות מולקולות המעכבות תהליך דלקתי (בדומה לארקוקסיה). כמו כן, הוכח כי טיפול בדיקור מעורר פעילות במוח - המהווה את הבסיס לתהליך הריפוי.

המחקרים השונים השוו בין הדיקור לבין משככי כאבים שונים (למשל אקמול, אדוויל, ארקוקסיה, אוקסיקוד ועוד) ונתקבלו תוצאות דרמטיות. במקום הראשון להפחתת כאבים (במגוון בעיות אורתופדיות) היו התרופות האופייניות ובמקום השני הדיקור. הדבר מופלא עוד יותר כיוון שבהסתכלות על סיכונים הוא נחשב כבטוח ביותר.

למי מתאים הטיפול? לאיזה בעיות?

הדיקור מתאים לכלל האוכלוסייה ללא קשר לגיל. בשל ההסתכלות האנרגטית על התופעות השונות בגוף האדם וההבנה שמדובר בחוסר איזון - הטיפול יתאים לכל בעיה, למעשה, לעיתים כטיפול עיקרי ולעיתים כטיפול נלווה ותומך: מבעיות אסתטיקה ומחלות עור ועד לבעיות פנימיות מסובכות כמו בעיות בבלוטת התריס, הפרעות במערכת העיכול, הפרעות סביב המחזור החודשי, תמיכה בכניסה להיריון, הרגעת נפש ועוד.

מוזמנים להתנסות בטיפול יעיל ובטוח אשר נמצא בשימוש כבר אלפי שנים.


מאת: עידן מרגולין - רפואה סינית, אורתופדיה וכאב

שתף את הדף